Presentació i objectius
El Màster en Producció Virtual per a ficció amb Unreal neix de la necessitat de formar els nous rols professionals que la indústria de la producció de ficció reclama en aquest moment.
El programa ofereix l’oportunitat de conèixer en profunditat la indústria i els seus processos de creació de pel·lícules i sèries i, al mateix temps, fer un aprenentatge profund en les tècniques i eines més avançades de Producció Virtual, , utilitzant Unreal Engine com a pedra angular d’aquest procés.
A través d’una immersió en l’ús d’Unreal Engine 5, aprendràs a implementar entorns virtuals realistes i dinàmics, creant escenes i personatges que interactuen de manera natural amb la il·luminació i els efectes físics, tot en temps real. Aquesta part tècnica es focalitza en la capacitació pràctica i teórica en el maneig de tecnologies de vanguarda per a la creació de continguts digitals interactius i la integració d’elements CGI amb acció en viu, preparant els professionals per liderar els projectes de producció virtual que demana la indústria actual, des de la previsualització y la conceptualització fins la postproducció.
Aquest màster no només et dota amb coneixements i habilitats tècniques avançades en producció virtual, sinó que també et prepara per ser un innovador en el camp de la ficció, capaç de dur a terme projectes complexos i creatius que marquin la diferència en la indústria audiovisual.
Es planteja el màster, des d’una doble perspectiva. Una part està dedicada al coneixement de la indústria de ficció i els seus processos de preproducció, producció i postproducció en un projecte de cinema, amb continguts teòrics i pràctics, contemplant tècniques i eines de creació de contingut, desenvolupament d’idees i anàlisi i estudi de casos. L’altra part és la introducció a l’Unreal Engine, centrada en la creació i manipulació d’escenaris virtuals i realitats augmentades. Aquest mòdul inclou pràctiques en disseny d’entorns virtuals, animació i efectes visuals, a més de la integració d’elements digitals en rodatges reals.
Durant tot el màster, el treball d’aplicar els coneixements generals rebuts a classe al propi projecte d’equip, serà tutoritzat durant tot el curs. A més a més, també s’assignarà un tutor/show runner que coordinarà les diferents parts de cada projecte i guiarà l’equip, durant el procés de preparació i planificació del rodatge.
Objectius
- Adquirir un domini complet d’Unreal Engine amb l’objectiu de crear entorns virtuals i narratives visuals innovadores, recolzat per l’obtenció de la certificació oficial d’Epic Games, que valida les habilitats tècniques davant de professionals i de la indústria en general.
- Aconseguir una comprensió integral de la producció virtual, des de la conceptualització fins a la finalització de projectes, incloent preproducció, rodatge i postproducció en entorns virtuals, mitjançant la participació en projectes reals de ficció.
- Explorar i desenvolupar noves formes de narrativa i expressió visual a través de la producció virtual, empenyent els límits del que és possible en la narració d’històries.
- Participar activament en projectes de ficció que facin ús de la producció virtual, no només per aplicar els coneixements teòrics en un entorn pràctic, sinó també per adquirir habilitats en la seva gestió completa.
- Fomentar un equilibri entre habilitats tècniques detallades i un enfocament creatiu innovador, preparant els estudiants per enfrontar desafiaments creatius i tècnics en les seves futures carreres.
- Establir connexions valuoses amb professionals i experts de la indústria, obrint oportunitats per a pràctiques, col·laboracions i posterior incorporació al món laboral.
- Incentivar la investigació i el desenvolupament en el camp de la producció virtual, promovent la innovació i l’aplicació de noves tecnologies i tècniques en projectes de ficció
Pla acadèmic
M1 La Indústria i projectes de ficció (15 crèdits ECTS)
- Ficció i narrativa audiovisual (5 ECTS)
Ofereix un panorama complet de les tendències audiovisuals actuals, explorant l’estructura de la indústria, les tendències en gèneres i continguts, les noves tecnologies de producció, el comportament de les audiències i el procés creatiu des de la idea fins al guió. També es treballa la presentació efectiva d’idees, la viabilitat dels projectes i l’anàlisi de casos d’èxit per extreure pràctiques positives. L’objectiu és la creació del guió del projecte per poder començar la preproducció del rodatge final. - Art i cinematografia (5 ECTS)
Aborda la direcció d’art i fotografia en el cinema, aprenent a documentar des del guió per dissenyar estètiques visuals, crear decorats i analitzar el vestuari. També s’explora la importància de la llum en la narrativa visual, prenent decisions sobre il·luminació, òptiques i composició. Et formaràs amb eines i tècnica d’il·luminació, per a rols clau en la producció cinematogràfica. - Desenvolupament de projectes i producció (5 ECTS)
Profunditza en les diferents fases i rols professionals en la producció, la coordinació d’equips tècnics i artístics i les tecnologies aplicades a la producció. S’aprofundeix en la descomposició d’escenes i l’anàlisi detallat de seqüències. Es dissenya la producció i s’elaboren plans i calendaris de rodatge per garantir l’eficiència i complir els terminis establerts, per elaborar el disseny de producció i pla de rodatge del projecte.
M2 Tècniques en creació de continguts virtuals (15 crèdits ECTS)
Profundiza en el dominio de Unreal Engine y las tecnologías emergentes para la creación de contenidos digitales, enfocándose en el desarrollo de habilidades prácticas para la creación de escenografías virtuales y la producción de cinemáticas y animaciones en CGI. Los estudiantes se sumergirán en la práctica intensiva, aprendiendo a aplicar técnicas avanzadas en proyectos reales.
- Unreal Engine per a producció virtual (5 ECTS)
T’introduiràs en les capacitats fonamentals d’Unreal Engine, amb un enfocament especial en la creació i animació d’éssers humans digitals. A través de sessions pràctiques i teòriques, els participants aprendran a utilitzar les eines més avançades que ofereix Unreal Engine, incloent Quixel Bridge i Metahumans, per generar personatges realistes i entorns immersius. - Creació d’escenografies virtuals(5 ECTS)
Abordaràs com dissenyar, desenvolupar i optimitzar escenografies virtuals complexes utilitzant Unreal Engine. Cobrint des de la conceptualització fins a la implementació, s’exploraran tècniques de fotogrametria, modelat de terrenys i creació d’ecosistemes virtuals complets. - Desenvolupament de cinemàtiques i animacions en CGI (5 ECTS)
Abarca el procés complet de creació de cinemàtiques i animacions CGI dins d’Unreal Engine. Et formaràs per dirigir seqüències animades, des de la planificació fins a l’animació de personatges i elements, utilitzant tècniques de captura de moviment i animació procedural.
M3 Efectes visuals en estudi (ICVFX) (15 crèdits ECTS)
- Configuració tècnica d’estudis virtuals (5 ECTS)
Tindràs una visió completa sobre la preparació i gestió d’un estudi virtual, incloent el muntatge tècnic necessari per a la producció virtual. Aprendràs a configurar càmeres, sistemes de tracking i solucions ICVFX, a més a més de la integració de tecnologies com nDisplay per crear entorns immersius. - Anàlisi i optimització d’escenografia virtual (5 ECTS)
Centrant-se en l’eficiència i qualitat visual de les escenografies virtuals, aprendràs mètodes per avaluar i optimitzar entorns virtuals. S’abordaran tècniques d’optimització per millorar el rendiment sense comprometre la fidelitat visual, essencials en la producció virtual d’alta qualitat. - Direcció de fotografia i art en estudi virtual (5 ECTS)
Coordinaràs la direcció de fotografia i el disseny d’art amb les tècniques de producció virtual. S’exploraran les possibilitats creatives de la il·luminació virtual i la composició en projectes de ficció, utilitzant eines avançades d’Unreal Engine.
M4 TFM: Rodatge i postproducció (15 crèdits ECTS)
- Postproducció (5 ECTS)
Aborda els canvis existents en els processos de postproducció i nous fluxos de treball. S’examina com els equips d’efectes visuals (VFX) s’incorporen des de la preproducció, col·laborant amb l’equip d’art i il·luminació per crear entorns virtuals que complementin la narrativa. S’aprofundeix en el coneixement de totes les fases de postproducció, capacitant els participants per prendre decisions sobre els processos necessaris per assolir l’estètica i la coherència visual desitjada. Des de l’edició fins a la composició i la correcció de color, s’ofereix una comprensió integral de les eines i tècniques necessàries per crear imatges finals d’alta qualitat. - TFM / Treball Final de Màster (10 ECTS)
Integraràs i aplicaràs de manera pràctica tots els coneixements i habilitats adquirides al llarg del programa, i implica el desenvolupament complet d’un clip de ficció en producció virtual. Gestionaràs totes les etapes del procés de creació de ficció en producció virtual, assessorats per experts, treballaràs narrativament una idea, desenvoluparàs el disseny virtual, planificaràs la producció i el rodatge en detall, supervisaràs la producció en estudi i seguiràs de prop la postproducció i el muntatge
Professorat
- Bernat Aragonès. Màster en Belles Arts per l’American Film Institute (AFI) de Los Angeles. Editor i Supervisor VFX, fundador d’Antaviana VFX & Postproducció. Entre els seus llargmetratges i sèries, Lone Scherfig, Antonella Sudasassi, Isabel Coixet, Agustí Villaronga, Silvia Munt, Belén Funes,… Ha treballat en pantalla gegant (Imax) i projectes de tecnologia emergent (estereoscòpica, RV, RA…).
- Alexis Barroso. Llicenciat en Belles Arts per la UB, estudis de guió i realització cinematogràfica a l’Ecole supérieure de cinema de Paris Louis Loumière, estudis d’animació a l’escola Mascaró de Barcelona. Guionista, director, productor executiu, desenvolupant projectes d’animació i imatge real per a productores d’Espanya i França. Ha estat professor d’animació i narrativa audiovisual a Elisava i a l’Escola Superior de Disseny ESDi.
- Lucas Casanovas. Graduat en Cinematografia (ESCAC) el 2016. És un Director de fotografia multidisciplinari que treballa a través de la ficció, la publicitat, videoclips i els concerts en directe de gran format, generant continguts innovadors en el món audiovisual. Ha treballat com a freelance a la sèrie (docuficció) Seltape, videoclips de Rosalía, Bad Gyal, Amaia Romero… i diversos curtmetratges.
- Menna Fite. Graduat en filosofia, actualment director de ficció. Ha dirigit la T1 d’Asfalt, a Goroka rodat en l’espai virtual. També, Les invisibles (Morena Films), Merlí. Sapere Aude (Movistar), Élite i Benvinguts a l’Edèn (Netflix), Presunto Culpable (Antena3 TV), codirector de Merlí i La Nit al dia (TV3). Ha estat ajudant de direcció amb Eduard Cortés, Juan Antonio Bayona, Álvaro Fernández Armero, Silvia Quer, Joaquín Oristrell, Pau Freixas…
- Micaela Gagliano. Graduada en Cinema i Audiovisuals a l’ESCAC. Màster en Gestió Integrada de Projectes a la UB, amb anys d’experiència en postproducció. Actualment en l’equip de Post Production Supervisor & VFX Producer de Postflow SL. i anteriorment com a VFX Producer i responsable de postproducció i Supervisor & VFX en el projecte “Centauro”, en Glassworks, Lamppost S.L., Nostromo Pictures i Ikiru film.
- Miquel Garcia. Graduat en enginyeria industrial. Màster oficial en Direcció d’Empreses Industrials. Cap de Postproducció a Gestmusic/Banijay Group, responsable de revisió de postproducció dels programes OT, Tu cara me suena, Projecte Beta X3, Allà tu… Co-creador del màster en Producció virtual de ficció.
- David I. García. Llicenciat en arquitectura per la Universitat Europea, on també va ser professor associat, arquitecte tècnic i enginyer de la construcció. Fundador i CEO de BaboonLab i Magic Fennec. Certificat com Epic Games Unreal Authorized Instructor. Senior Instructor del Unreal Fellowship organitzat per Epic Games. Lead en projectes de VP com l’anunci d’Audi e-tron GT, Berlín de Netflix, per a l’Agència Espacial Europea, Fastweb, HBO o Amazon Prime.
- Jaume Martí. Editor i coordinador de postproducció, graduat en muntatge a l’ESCAC. Guanyador d’un Goya 2024 per millor muntatge a La Societat de la neu i un altre Goya el 2017 per Un monstre ve a veure’m (J.A. Bayona). Fundador de Post Flow, empresa de posproducció. Responsable de muntatge i postproducció en pel·lícules i sèries: La societat de la neu, Impossible, Herois, Jo sóc la Juani, Benvinguts a la família, Sis qui ets, Cites Barcelona.
- Oriol Maymó. Graduat en producció de cinema a l’ESCAC. Productor i productor executiu de cinema i sèries de TV: REC1. RE2, REC3, REC4, Buried, Pulseres vermelles, El cadàver d’Anna Fritz, Requisits per ser una persona normal, Vida perfecta, La última pell… Soci fundador i productor de Talla i confecció de pel·lícules.
- Ivan Mercadé. Graduat en Comunicació Audiovisual, és guionista i productor executiu, conegut pel seu treball en sèries de televisió com Pulseres vermelles, Cites, Sis qui ets, Sagrada família, Tots menteixen. Cap de desenvolupament de projectes a Arca Audiovisual/Filmax. Professor de guió i narrativa audiovisual durant anys a Blanquerna/Ramon Llull i altres universitats.
- Eva Mor. Graduada en Comunicació Audiovisual. Freelance, desenvolupant-se com a guionista, productora executiva, showrunner i desenvolupadora de projectes de ficció. Ha treballat en diversos projectes de cinema i sèries amb diverses productores, incloent Lavinia, Veranda, Minoria Absoluta i Warners… Professora a Blanquerna/Ramon Llull i en altres màsters i universitats.
- Ramón Olivero. Arquitecte graduat de la UDO el 2011, Autodesk Instructor (BIM i VFX Specialist), Professor Associat a la Universidad San Francisco de Quito (2017-2020), Unreal Engine Technical Artist – Epic Fellowship Instructor / Mentor, Cap d’estudis i instructor a UT-HUB i Coordinador de projectes a Magic Fennec on ha participat en projectes per a clients com Audi, HBO, ESA, Amazon Prime.
- Sandra Picher. Graduada en Comunicació Audiovisual a la Pompeu Fabra amb anys d’experiència com a coordinadora de postproducció i productor d’efectes visuals. Actualment en l’equip de Post Production Supervisor & VFX Producer de Postflow SL
Perfil del candidat
Perfils d’entrada:
Dirigit principalment a professionals i estudiants interessats en la producció de contingut audiovisual, amb un interès específic en la utilització de tecnologies de realitat virtual (VR) i motors Unreal Engine, amb formació acadèmica o experiència professional en camps relacionats amb la producció audiovisual, l’animació, la tecnologia multimèdia, el disseny interactiu, l’escenografia.
a. Perfils professionals de la indústria audiovisual:
- Cinema i Televisió: Directors, productors, guionistes, dissenyadors de producció i altres experts involucrats en la creació de pel·lícules, en la producció de programes de televisió, sèries i contingut de vídeo.
- Directors de fotografia: Professionals responsables de la il·luminació, la composició i l’aspecte visual general d’una producció cinematogràfica o televisiva.
- Directors d’art: Professionals responsables de supervisar el disseny visual, l’aparença estètica i l’ambientació general d’una pel·lícula, sèrie o projecte audiovisual.
- Videojocs: Desenvolupadors de jocs, dissenyadors de nivells, artistes 3D i altres especialistes del sector dels videojocs.
- Animació: Animadors, dissenyadors de personatges, artistes d’efectes visuals i altres especialistes en animació.
- Realitat virtual i augmentada: Professionals que treballen en camps relacionats amb la VR/AR, com la simulació i l’arquitectura virtual i que desitgin aplicar les seves habilitats en contingut d’entreteniment.
b. Perfils de graduats recents en àrees relacionades:
- Escoles de cinema: Graduats en fotografia, art, producció… per ampliar les seves habilitats i incloure la producció virtual i tecnologies emergents en les seves carreres professionals.
- Comunicació Audiovisual: Graduats amb coneixements en producció, mitjans de comunicació i narrativa visual que desitgin aprendre sobre tècniques en producció virtual.
- Animació: Estudiants amb experiència en animació digital, modelatge 3D, rigging i tècniques d’animació.
- Enginyeria Audiovisual: Graduats amb habilitats tècniques en sistemes d’àudio, vídeo, streaming i tecnologies multimèdia.
- Enginyeria Multimèdia: Estudiants amb coneixements en desenvolupament web, disseny interactiu i aplicacions multimèdia.
- Disseny i Creació de Productes Interactius: Graduats amb experiència en disseny d’interfícies, interacció humà-ordinador i desenvolupament d’aplicacions interactives.
- Arquitectura: Graduats interessats en l’escenografia, disseny d’entorns virtuals i creació de mons virtuals per a aplicacions diverses, incloent-hi la producció audiovisual.
Perfils professionals de sortida:
Els perfils professionals treballats en el màster reflecteixen la diversitat de rols emergents en la indústria de l’entreteniment, on la combinació de creativitat, innovació tecnològica i producció, és essencial per dur a terme projectes audiovisuals innovadors i emocionants en el camp de la producció virtual
- Creador d’escenaris de producció virtual: Especialistes en dissenyar i desenvolupar entorns virtuals detallats per a produccions de ficció, utilitzant eines avançades com Unreal Engine per crear escenaris realistes o fantàstics que serveixin com a teló de fons per a narratives visuals.
- Supervisor de producció virtual: Professionals experts en supervisar i coordinar totes les fases de la producció virtual, garantint la integració efectiva dels elements virtuals amb l’acció en viu i el compliment dels objectius artístics i tècnics del projecte.
- Creador de cinemàtiques en Motors Real-Time: Professionals capacitats per dissenyar i produir seqüències cinematogràfiques utilitzant motors de joc en temps real, aprofitant la capacitat d’aquests per generar narratives visuals dinàmiques i envoltants.
- Operador On Stage d’Unreal Engine: Tècnics especialitzats en operar Unreal Engine en entorns de rodatge en viu, treballant conjuntament amb els equips de direcció i fotografia per ajustar i optimitzar els entorns virtuals i els elements visuals en temps real.
- Operador de tracking de càmera per a producció virtual: Experts en la gestió de sistemes de seguiment de càmera en produccions virtuals, assegurant que els moviments de càmera en el món real s’integrin perfectament amb els entorns virtuals generats per ordinador per a una immersió total.
- Director de fotografia en producció virtual: experts en aprofitar les eines i tècniques d’il·luminació virtual per crear atmosferes visuals captivadores que complementin la narrativa i l’estil de cada projecte.
- Director d’art en producció virtual: amb habilitats per contribuir amb visió i creativitat en projectes de ficció realitzats mitjançant producció virtual amb expertesa en conceptualització i disseny d’escenaris virtuals.